Situationistiska internationalen – Ett samtal om konstens politiska potential
Ett samtal om Situationismen, dess historia och relevans idag.
Den situationistiska rörelsen är en av efterkrigstidens inflytelserika och mytomspunna politiska och konstnärliga sammanslutning. En central fråga för rörelsen var den alienering man ansåg att den marknadsliberala ordningen producerar: där människor blir passiva åskådare av sina egna liv i ett samhälle som förvandlar känslor till varor.
1961 arrangerade situationisterna en konferens på Hotell Volrat Tham (nuvarande Panorama Hotell) i Göteborg. Mötet är känt för att det resulterade i att rörelsen splittrades i en mer konstnärligt orienterad gren och en politisk gren. För att finansiera konferensen skapades en kollektiv målning på hotellet som nu visas på Göteborgs Konsthall under biennalutställningen. Tavlan påminner om konstens många funktioner och kan ses som en historisk artefakt med förmåga att dokumentera och påminna om denna centrala händelse i det förflutna.
Drygt 60 år har gått sedan konferensen ägde rum och under årets upplaga av biennalen genomförde konstnären Henrik Andersson en konferens i Situationisternas spår, med syfte att undersöka rörelsens historia och framtid. Med utgångspunkt i detta och i närvaro av den målning som skapades till konferensen 1961, har konsthallen bjudit in Andersson att tillsammans med konstnären Roxy Farhat och filmskaparen Göran Hugo Olsson samtala om Situationisternas idéer och dess relevans idag.
Under samtalet visas filmmaterial från Farhats och Olssons nya essäfilm La Société du Spectacle som bygger på Guy Debords bok från 1967 med samma titel (sv. Skådespelssamhället). I boken illustrerar Debord, en av rörelsens grundare, på ett kritiskt och revolutionerande sätt, hur massmedia och konsumentkultur förvandlar människor till passiva konsumenter. I filmen skapar Farhat och Olsson ett collage av samtida bilder, filmklipp cirkulerade i massmedia och på internet samt filmade intervjuer för att diskutera och synliggöra aktualiteten i Situationisternas tankegods idag.
Programmet arrangeras av Göteborgs konsthall i ramen av Göteborgs Internationella Konstbiennal.
Medverkande
Henrik Andersson är konstnär, curator, författare och lärare på Konstfack. Andersson arbetar med dokumentering och arkivering, och använder montage som metod. Han har bland annat medverkat vid Luleå Biennal (2018), Modernautställningen på Moderna Museet i Stockholm (2018), och har haft separatutställningar på Baltic Art Center i Visby (2005).
Roxy Farhat är konstnär och regissör. Farhats konstnärliga arbete innefattar visuell konst, performance, film, musikvideo och mer. Mellan politik och den kommersiella sfärens estetik, väcker Farhat feministiska och antikapitalistiska frågor i sin konst och ifrågasätter etablerade identiteter.
Göran Hugo Olsson är en av Sveriges ledande filmskapare internationellt. Spelfilmsdokumentären The Black Power Mixtape 1967–1975 (2011) har belönats med flera priser och utmärkelser, bland annat vid Sundance Film Festival 2011. Andra uppmärksammade dokumentärfilmer är Billy Paul, Am I Black Enough for You (2008) och Om våld (2014).