Isaac Julien

Better Life (2010)

Efter 25 års arbete med rörlig bild kombinerar jag i mitt konstnärskap olika konstgenrer. Jag lånar från och kommenterar film, dans, fotografi, musik, teater, måleri och skulptur, och sammanför dem för att skapa ett unikt poetiskt bildspråk i audiovisuella filminstallationer.

BETTER LIFE är en omtolkning, på en enda projektionsyta, av TEN THOUSAND WAVES som filmades på plats i Kina och är en lyrisk sammanflätning av berättelser som förbinder Kinas antika historia med nuet. Verket är en meditation över oavslutade resor och utforskar med hjälp av en arkitektonisk installation människors rörelse över länder och världsdelar.

TEN THOUSAND WAVES inspirerades ursprungligen av tragedin i Morecambe Bay 2004, där 23 kinesiska musselplockare dog. Filmverket följer upp tankar kring döden, andlig vilsenhet och det unika kinesiska förhållandet till ”spöken” eller ”förlorade själar”. Det förbinder dagens Shanghai med dess förflutna och representerar den kinesiska övergången till modernitet, framtidstro och välfärd – ett så kallat ”Bättre liv”. Jag använde bildspråket från spökhistorier och återkommande gestalter som dyker upp och försvinner.

Den mytomspunna gudinnan Mazus andegestalt (Maggie Cheung) korsar tid och rum och tjänar som vägvisare genom verkets olika sammanflätade trådar. En spöklik huvudperson (Zhao Tao) speglar sagogudinnan och leder oss genom Shanghais filmvärld via Shanghai Film Studio till återskapade scener ur den kinesiska filmklassikern THE GODDESS (1934) och slutligen ut på gatorna i det gamla och nya Shanghai.

Man kan se BETTER LIFE som resultatet av det äldsta paret i filmhistorien: regissören och redigeraren. När vi överförde filmen från flerduksformatet till en enda duk ställdes vi inför ett antal unika och intressanta praktiska och teoretiska problem. Resultatet är en dynamiskt omklippt enduksfilm som framgångsrikt tillämpar den experimentella filmberättelsens verktyg för att förvandla komplicerade idématriser till ett typiskt multimediakonstverk.

BETTER LIFE är ytterligare en omformulering av projektet TEN THOUSAND WAVES och rör sig djärvt mellan filmens, konstens och musikens världar, med tyngdpunkten förlagd till samarbetets betydelse i min verksamhet. Det inbegriper också de olika perspektiv från vilka verket kan betraktas, i olika förvandlingar, där ”live-händelsen” tillfogas som en del i verkets tillkomst.

Filmen tog fyra år att fullborda och jag samarbetade med några av Kinas ledande konstnärer och artister, bland annat: den legendariska kinesiska filmstjärnan Maggie Cheung; en av kinesisk films lovande talanger, Zhao Tao; poeten Wang Ping; kalligrafimästaren Gong Fagen; konstnären Yang Fudong; den berömda filmskaparen Zhao Xiaoshi; och totalt 100 skådespelare och filmarbetare. Originalmusiken till filmen är gjord av min kollega från östra London, Jah Wobble, och The Chinese Dub Orchestra samt den samtida konstmusikkompositören Maria de Alvear.

Biografi

Isaac Julien är född 1960 i London, där han bor och arbetar. Efter avslutade studier i måleri och konstfilm på St Martin’s School of Art 1984 grundade Isaac Julien Sankofa Film and Video Collective (1983–1992) och var en av grundarna till Normal Films 1991. Julien nominerades till Turner Prize 2001 för filmerna The Long Road to Mazatlán (1999), ett samarbete med Javier de Frutos, och Vagabondia (2000) med koreografi av Javier de Frutos. Tidigare verk är bland annat Frantz Fanon: Black Skin, White Mask (1996), Young Soul Rebels (1991) som belönades med priset Semaine de la critique på filmfestivalen i Cannes samma år, samt den lovordade poetiska dokumentärfilmen Looking for Langston (1989).

 Photo: Hendrik Zeitler