Dismantling the Faculty of Law
2021
4K video med ljud
Polska med engelska undertexter
19 min 29 sek
Visas med tillstånd av Galeria Miejska Arsenał, Poznań, Polen
Filmen handlar om lagen som redskap och hur den formar våra liv – om än ojämlikt. Genom en nära observation av den juridiska fakulteten i Poznań, där Lewandowskas morfars far undervisade i flera år, undersöker hon i filmen arvet efter honom och dess moraliska grunder.
I sökandet efter en frånvarande lagstiftare hittar den poetiska berättarrösten materiella spår av rättssystemet. Den kvinnliga huvudpersonen rör sig mellan den ”själlösa” lagens fysiska koordinater, där ingen finns som tar ansvar eller kan ställas till svars. Frågor och funderingar kring hur lagen används för att få vissa händelser att äga rum eller försvinna ekar genom de tomma korridorerna och antyder lagen som en källa till våld när den missbrukas. Genom sökandet efter ömhet ansluter sig filmen till en större diskussion om rättvisans roll i en djupt splittrad värld. När lagens opartiskhet visar sig vara både utopisk och grym väcker berättarröstens vädjan en längtan efter alternativa sätt att skapa rättvisa.
Biografi
Marysia Lewandowska (född 1955, Polen) undersöker arkiv, museer och utställningar som publika funktioner. Nyligen genomförda projekt omfattar Women’s Audio Archive (2009), Undoing Property? (med Laurel Ptak, 2013), It’s About Time vid den 58:e Biennalen i Venedig (2019) och Enthusiasts Archive (2019) vid Museum of Modern Art i Warszawa. Hennes verk har ställts ut på Tate Modern (London), Moderna Museet (Stockholm), Muzeum Sztuki (Łódź) och Whitechapel Gallery (London). Kommande separatutställningar planeras på Gandy Gallery Bratislava (2021) och Galeria Arsenał, Poznań (2022). Lewandowska var professor i offentlig konst vid Konstfack, Stockholm (2003–2013) och har varit bosatt i London sedan 1985.
Utställningsplats
Röda Sten Konsthall