Installation view work by Ibrahim Mahama at Franska tomten. Photo Hendrik Zeitler
Franska tomten, Göteborg. Photo: Hendrik Zeitler
Installation view work by Ibrahim Mahama at Franska tomten. Photo Hendrik Zeitler
Installation view work by Ibrahim Mahama at Franska tomten. Photo Hendrik Zeitler

ABULAI KPATARGU GRC
ABULAI MARIAMA
ABULAI REHI LOCATION
AZARA SEIDU
BINTU ABRASIPU SEKONDI
KAMARIA KPATASCO GRC
KAMARIA SHAHARU ACCRA
MAMUNA AZARA LOCO

C-print på gobond
2,8 m x 30 m
2019–2020
Courtesy konstnären

 

Fotografierna på planket som omgärdar Västlänkens byggprojekt på Packhusplatsen visar tatueringar från människor som arbetat med konstnären Ibrahim Mahama i olika sammanhang runt om i Ghana. Armarna syns mot bakgrund av gamla kartor över historiskt viktiga städer och platser i landet. Några av fotografierna är tagna framför lädersäten från järnvägssystemet Gold Coast Railway som byggdes under kolonialtiden.

Ghanas koloniala historia har inneburit att stora folkgrupper drivits bort från de landområden som tidigare försörjde dem. Eftersom många människor på landsbygden i Ghana saknar identitetshandlingar är det vanligt att istället tatuera sitt efternamn och födelseort på kroppen. Många av dem som Mahama fotograferat har flyttat från landsbygden till hamnstäder som Tema och Accra för att söka arbete. Arbetsförhållandena är hårda och riskfyllda. Tatueringarna är ofta det enda sättet att identifiera personer som skadats eller avlidit på arbetet.

Installationen på Packhusplatsen är en påminnelse om hur koloniala strukturer fortfarande verkar genom global ojämlikhet kopplad till arbetsvillkor, ekonomi och migration.

Packhusplatsen kallades tidigare Franska tomten och ingick 1784 som en del av ett handelsavtal mellan Frankrike och Sverige, genom vilket Sverige övertog det koloniala styret över den karibiska ön Saint Barthélemy. Ön var en knutpunkt för den transatlantiska slavhandeln mellan Västafrika och Karibien fram till 1847. 1878 såldes ön tillbaka till Frankrike.

Installationen är det andra konstverket som presenteras på planket med kopplingar till Franska tomtens historia och är ett samarbete mellan Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) och Trafikverket.

Biografi

Ibrahim Mahama (f. 1987, Ghana) bor och verkar i Accra, Kumasi och Tamale. Hans verk har förekommit i ett flertal internationella utställningar så som NIRIN, 22nd Biennale of Sydney (2020); tomorrow, there will be more of us, Stellenbosch Triennale (2020); Future Genealogies, Tales From The Equatorial Line, 6th Lubumbashi Biennale, Democratic Republic of the Congo (2019); Parliament of Ghosts, The Whitworth, University of Manchester (2019); Ghana Freedom, invigningen av Ghanas pavilion, 58th Venice Biennale, Venice (2019); Labour of Many, Norval Foundation, Cape Town (2019); Documenta 14, Athens och Kassel (2017); All the World’s Futures, 56th Venice Biennale, Venice (2015). 2019 startade Ibrahim Mahama två konstnärsdrivna utställningsplattformar i Ghana, Savannah Centre for Contemporary Art (SCCA) och Red Clay. Dessa representerar Mahamas bidrag till utvecklingen och expansionen av den samtida konstscenen i hans hemland. Mahama är 2020 års Principal Prince Claus pristagare.

Utställningsplats

Franska tomten