Doireann O’Malley & Armin Lorenz Gerold
Doireann O’Malley (född 1981 i Limerick, Irland) bor och arbetar i Berlin. O’Malleys och Gerolds praktik innebär att utforska nya perspektiv i förhållande till transidentitet genom att använda en postpsyko-analytisk, schizo-analytisk metod för rhizomiska sammanflätningar, maskininlärning och kvanttransformation. O’Malley deltar för närvarande i the Berlin Program for Artists. Sedan de erhållit Berlin Art Prize 2018, har deras arbete visats på bland annat The Hugh Lane (2018) och KW Institute of Contemporary Art (2018).
Armin Lorenz Gerold (född 1981 i Graz, Österrike) är en Berlinbaserad konstnär och kompositör. Med ljudet som utgångspunkt söker han den inneboende mångfalden av sonarupplevelser som resulterat i ljuduppspelningar, ljudvisuella liveuppträdanden, radiosändningar, ljudinstallationer och ljuddesign. Senare utställningar och framträdanden inkluderar KW Institute for Contemporary Art, Berlin, LambdaLambdaLambda, Pristina, och Between Bridges, Berlin.
Doireann O’Malley och Armin Lorenz Gerold har samarbetat sedan filmserien Prototypes 2016, där Gerold komponerade ljudet och musiken.
Konstverk
Prototype II: The Institute
2018
Video, 2-kanalsinstallation med 5.1 surroundljud
Utdrag från en två dagar lång ‘Live Action Role Playing’ workshop, cirka 60 min
Courtesy konstnären
Med stöd från The Irish Arts Council, Next Generation Award och Dublin City Gallery, The Hugh Lane
I videoinstallationen Prototype II: The Institute utforskar O’Malley komplexiteten i hur kön och könstillhörighet definieras. Verket gjordes med metoder lånade från Levande rollspel (LARP), somatiska övningar och spekulativt världsbyggande. Huvudpersonerna i filmen ombads improvisera utifrån sina egna tankar om vad det skulle innebära att leva i en värld utan binära könsdefinitioner. I videon blandas referenser från vetenskaplig laboratoriemiljö, modernistisk arkitektur, psykoterapi, biopolitik och utopisk science fiction. Filmen gestaltar hur gränserna mellan könen, men också mellan människa, natur och teknologi, är långt mer upplösta än uppdelningen i konstruerade motsatspar som natur och kultur och man och kvinna. Kan den teknologiska utvecklingen möjliggöra en mer komplex förståelse av världen och upphäva invanda beteendemönster?
Arena
Göteborgs Konsthall
Med stöd från Culture Ireland
Bild: Prototype II: The Institute, Doireann O’Malley i samarbete med Armin Lorenz Gerold, 2018. Foto: Hendrik Zeitler