Riikka Kuoppala
Riikka Kuoppala arbetar framförallt med video för att undersöka minnen och personliga berättelser. Hon relaterar dessa till historiska händelser för att förstå ämnen som kolonialism, våld och trauma.
I videoinstallationen And That Is All I Remember spårar Riikka Kuoppala sina rötter tillbaka till sina morföräldrar som var kristna missionärer i Namibia under 1950-talet. Kameran följer henne när hon söker sig tillbaka i sin mormors – den unga läkaren Eila Plathan-Saarinens – historia med fokus på dagen då hon plötsligt dog år 1954. Kuoppala presenterar historien på ett tredimensionellt vis och utifrån flera olika perspektiv. De personliga minnena i filmen vävs ihop med historiska händelser, som tar upp hur missionsarbete, apartheid och kolonialism förhindrade människors rätt att kontrollera sina liv. Namibia utsattes för folkmord under det tyska kolonialväldet i början av 1900-talet. Den största delen av befolkningen konverterades till protestantismen av tyska och finska missionärer. I dag identifierar sig halva befolkningen fortfarande som lutheraner. Religiös konvertering, i det här fallet i första hand till den lutherska tron, är ett led i en större kolonialiseringsprocess, där Finland identifierade sig som en luthersk nation efter att de i sin tur koloniserades av Sveriges.
Vid ingången till installationen visades en reproduktion av en teckning, vars upphovsperson är okänd, från boken Sata vuotta suomalaista lähetystyötä II (Hundra år av finsk mission II) som publicerades av Finska Missionssällskapet 1958. Under teckningen står det ”två krafter kämpar om herraväldet över den tonåriga kristna flickans hjärta: de gamla traditioner som representeras av hennes hedniska moder (till höger) och frihetsevangeliet så som det predikas av missionärerna”.
Riikka Kuoppala bor och arbetar i Bryssel
Cinematografi: Pekka Niskanen
Ljuddesign: Valentine Gelin & Pierre George
Mix på plats: Sébastien Cabour
Färggradering/-justering: Baptiste Evrard
Programmering: Paul Guilbert
Produktion: Le Fresnoy – Studio national des arts contemporains
Produktionsstöd: AVEK, Oskar Öflunds Stiftelse
Med stöd från Frame Contemporary Art Finland och AVEK. The Promotion Centre for Audiovisual Culture och teknisk support från Genelec
Foto Installationsvy från utställningen WheredoIendandyoubegin – On Secularity Röda Sten Konsthall, GIBCA 2017.