Maddie Leach
Maddie Leachs projekt utforskar det svenska 1990-talet med specifikt fokus på den då populära subkulturen Black metal. Leach följer historien om bandet Dissection från Strömstad som ansågs vara ett av de främsta banden på den svenska black metal-scenen under 90-talet. Bandet använde sig av välkända satanistiska och ockulta bilder och symboler såsom det upp och ner vända pentagrammet och krucifixet.
Den 22 juli 1997 mördades en homosexuell, algerisk man vid namn Josef Ben Meddour i Keillers Park vid Ramberget. Ben Meddour sköts två gånger och hittades död vid det gamla vattentornet i parken. Brottet beskrevs som ett homofobiskt hatbrott. Bandets sångare Jon Nödtveit och en vän till honom fängslades för mordet. Nödtveit hade avtjänat sitt straff 2004 och startade då upp Dissection på nytt med nya medlemmar. Han tog sitt eget liv 2006.
Titeln på Leachs projekt The Grief Prophesy är hämtad från Dissections första demo The Grief Prophecy som släpptes 1991. Leach har samarbetat med konstnären Kristian Wåhlin (Necrolord), som gjorde en serie skivomslag åt bandet, och har bjudit in honom att göra en bild av Keillers Park och vattentornet. Här får vi också se den nybyggda Göteborgs moskén som symboliserar den ökade mångfalden i Göteborg de senaste årtiondena. Bilden finns på omslaget av en ny vinylinspelning som Leach gjort inom ramen för projektet och som består av en långsam instrumentell tolkning av Dissections Into Infinity Obscurity spelad på vevlira och oud. Vevlira är ett musikinstrument som kan kopplas till den typen av svensk folkmusik som visa politiska partier vill framhäva som typiskt “svensk kultur”. Oud är ett stränginstrument som ursprungligen kommer från Nordafrika och Mellanöstern. Musikstycket med sin utdragna inspelning framstår som en klagosång över den förträngda och osynliggjorda berättelse som lyfts fram i verket The Grief Prophesy.
En del av projektet som inte var möjligt att genomföra utgick från Keillers Park. På en orienteringstavla i parken upptäckte Leach ett ditklottrat upp-och-nedvänt pentagram vid platsen för vattentornet. Som en motståndshandling mot denna satanistiska symbol önskade Leach rista in ett rättvänt pentagram. En symbol som istället kopplas till föreställningar om skydd, harmoni och tur som ett diskret men ändå kraftfullt minnesmonument över Josef Ben Meddour – 20 år efter hans död. Verket fick dock inte de tillstånd som krävdes och kunde aldrig uppföras.
En presentation av projektet och en livespelning av The Grief Prophesy med oud och hurdy gurdy skedde på Musiclovers Records/Café Höga Nord tisdag 26 september, kl 17-19. Ett samtal mellan Maddie Leach, Thomas Bossius och Kristian (Necrolord) Wåhlin kring black metal, estetik och minne tog plats på Göteborgs Konsthall 27 september, kl 18-19.30.
Maddie Leach bor och arbetar i Göteborg. Med stöd från Svenska Postkodlotteriets Kulturstiftelse och Akademin Valand, Göteborgs Universitet Verket producerades för Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) 2017.
Foto Courtesy konstnären