Kader Attia

Los de arriba y los de abajo, 2015
Installation, varierande dimensioner
Courtesy konstnären

Kader Attias nya installation Los de arriba y los de abajo (De där uppe och de där nere) har inspirerats av staden Hebron på Västbanken. Då staden associeras med Abraham och ”Patriarkens grav ” är platsen helig inom såväl judendomen, kristendomen som islam. Inom judendomen anses platsen vara den mest heliga staden efter Jerusalem. Trots att Hebron ligger på palestinskt territorium, är många israeler bosatta där.  När de flyttade till staden valde de övervåningarna – och skapade sig sedan en vana av att slänga ut sopor genom fönstret ner på affärsgatorna där butikerna ägs av palestinier.

På grund av detta har lokala myndigheter satt upp ett stängsel, som ett skyddsnät. En fysisk separation mitt i det offentliga rummet – mellan de som är uppe och de som är där nere. En välkänd och i detta fall fysisk symbol för segregation. De som befinner sig under är nu instängd under soporna, nästan som råttor.

När psykiatern och filosofen Franz Fanon under kolonialtiden intervjuade sina patienter på ett psykiatriskt sjukhus i Alger, lade han märke till att deras drömmar alltid var kroppsrelaterade. En drömde om att fly, en annan om att simma. Ytterligare en drömde om att klättra uppför en vägg och en fjärde om att springa efter en buss. Dessa drömmar fick benämningen ”muskeldrömmar” – drömmar som handlade om att kämpa mot fysiskt förtryck, frustration, förnedring eller fördrivning.

Att dagligen leva under ett tak av sopor är inte bara förnedrande utan också en psykoanalytisk process som skapar en djup psykologisk gräns mellan rent vs smutsigt – som leder till ett avgörande behov för reparation.

 

Los de arriba y los de abajo (2015), Installation view Röda Sten Konsthall, GIBCA 2015. Photo: Hendrik Zeitler