Art Crime. Legally On The Edge. A Forensic Exhibition

Curator

Joanna Warsza

Arenor

Lilla Bommen / Drömmarnas kaj:
Kajskjul 207
GöteborgsOperan
Älvrummet
Hotel ibis Styles
Drömmarnas kaj
Betelskeppet

Den enormt populära svensk-danska kriminalserien Bron börjar med en bild av ett strömavbrott; ljusen slocknar i hela staden och allt stannar av. Det är ett ögonblick när en ”sanningsterrorist” inleder en rad seriemord för att dra uppmärksamhet till olika eftersatta samhällsfrågor. I ett halvsekel har nordiska deckare och skräckromaner framstått som ett slags sublimerad iscensättning av den politiska debatten i Skandinavien, en postmarxistisk kritik av ett samhälle som gömmer sina hemligheter bakom en skenbar harmoni. Fascinationen för kriminalberättelsen bottnar – som genreälskaren Bertolt Brecht skrev – i ett djupt modernistiskt projekt. I deckaren framställs nämligen livet som ett logiskt sammanhang där varje brott måste ha en orsak och det onda aldrig segrar. Deckaren strävar efter att måla upp fantasibilden av ett rent samhälle.

Utställningen tar plats i centrala Göteborg, från Lilla Bommens gästhamn längs med Drömmarnas kaj. Med fokus på performativitet och berättande fördjupar sig konstnärerna i berättelser om brott och i frågor om dess juridiska och politiska status. Utställningen utforskar konstnärens roll som detektiv, forskare och berättare å ena sidan, och som samhällsdebattör och aktivist å den andra. Den kriminella sfären undersöks, lagarnas gråzoner och kryphål och de eventuella möjligheter som här öppnar sig för politiskt eller aktivistiskt bruk. Utställningen konfronterar de brottsliga handlingarna och den offentliga lagstiftningens problematik – skeppsvrakens historia, brottsplatsundersökningarnas innebörd, den sociala och politiska svärtan – och genomsyras av Adornos berömda ord: ”Varje konstverk är ett brott som inte begåtts”. Eftersom konsten liksom brottet vill utplåna status quo.

Joanna Warsza, curator

Konstnärer

Tania Bruguera (Kuba / Cuba, 1968)
Åke Edwardson ( Sverige / Sweden, 1953)
Forensic Architecture & Füsun Türetken (Storbritannien / UK, 2011-2014 / Turkiet / Turkey, 1972)
Núria Güell (Spanien / Spain, 1981)
Maja Hammarén (Sverige / Sweden, 1978)
Katarzyna Krakowiak (Polen / Poland, 1980)
Jill Magid (USA / 1973), Mapa Teatro (Colombia, est. 1984)
Marion von Osten (Tyskland / Germany, 1963)
Sunshine Socialist Cinema (Kalle Brolin & Kristina Müntzing) (est. Sverige / Sweden, 2011)
Markus Öhrn (Sverige / Sweden, 1972)
Dorota Lukianska medverkar i bokpublikation med fotografi