Francis Alys
Children’s Games (Chateau du Sable) (2009)
Francis Alÿs använder poesins medel för att kommentera vår tids stora och svåra politiska frågor. Hans verk har konfronterat ämnen såsom svart arbetskraft och hemlöshet i hans hemstad Mexico City, moderniseringsprogrammen i Latinamerika, Israel/Palestina-konflikten och immigrationsvägar mellan Afrika och Europa. Han har skildrat detta genom att exempelvis göra små oljemålningar med den då nyuppförda muren mellan Jerusalem och Västbanken som motiv. Eller genom att uppmana hundratals studenter att tillsammans flytta ett sandberg i öknen några decimeter. Eller genom att själv vandra, och arrangerar processioner. Själv har Alÿs sagt att den poetiska handlingen ger oss distans – den för oss, för ett ögonblick, tillbaka ett steg från omständigheterna. Och detta korta ögonblick får oss att se saker annorlunda. Sedan 2008 har Francis Alÿs dokumenterat barns lekar. När barn leker symboliserar de inte bara sin egen kultur och tid. Barns lekar påminner om varandra över hela världen – det är som om de förmår att bryta den isolering mellan länder och kulturer som exempelvis det koloniala våldet skapat. För Alÿs handlar barns lekar också om ett annat sätt att se på tid och kontinuitet. Kort sagt – barns lekar är sin egen poetik. I biennalen visas verket Children’s Games (Chateau du Sable) från 2009. De tre pojkarna arbetar ivrigt för att bygga upp ett sandslott vid havsstranden. De njuter av glädjen i att samarbeta och se något växa upp – för att skrattande överge det, och låta havet skölja in och rasera allt.
Biografi
Francis Alÿs är född 1959 i Belgien. Han bor och verkar i Mexico. Alÿs studerade arkitektur vid Institut d’Architecture de Tournai i Belgien och vid Instituto Universitario di architettura i Venedig. Hans arbeten har ställts ut på Tate Modern i London, The Aim Biennale i Marrakech och Museum of Modern Art i New York.
Photo: Hendrik Zeitler