Here I Stand
2021
Digitalt collage, 300 x 250 cm och
ljudinstallation, 1 min 51 sek
Here I Stand är ett tryck i naturlig storlek som direkt konfronterar kolonialhistorien och hur den fortfarande hänger över oss. Man ser två motstående siluetter, åtskilda av århundraden av smärta och nedärvt trauma. Den nutida siluetten av konstnären är placerad i bilden så att den speglar den koloniala lättnad som fortfarande är synlig på gatorna i centrala Göteborg. Hennes användning av collageteknik blandar geografier, nämligen Sverige och Sydafrika och sätter dem i relation till varandra. Hennes verk fokuserar på frågorna ”Är det bara jag som ser dessa bilder och undrar varför de fortfarande finns här? Varför hör jag fortfarande detta våld i mitt medvetande?” Det här förhöret uppstår som en motståndshandling mot den nationella och koloniala stolthet på vilken stater ännu byggs. Konstnärens praktik kombineras ofta med handlingar där hon engagerar sig i vardagslivets realiteter i en segregerad stad.
“Det vi ser varje dag går ofta obemärkt förbi – även de mest skadliga. En gemensam tråd förenar det förflutna, nuet och en möjlig framtida upplevelse av brun identitet (POC) i Göteborg, och riktar uppmärksamheten mot den pågående våldsamma koloniala makten i vardagslivet. Det är plågsamt att lämna hemmet, korsa havet och mötas av den.”
(Nontokozo Tshabalala)
Biografi
Nontokozo Tshabalala är en multidisciplinär konstnär, poet, Afrofuturist och designer. Hon är född och uppvuxen i Sydafrika, och använder sitt konstnärskap för att ställa djuplodande frågor om sin identitet och den svarta erfarenheten vart hon än kommer. Inspirerad av sitt syskonbarn Siyamthanda a.k.a Ncufi skriver och skapar hon med utgångspunkt i nyfikenhet, naivitet och instinkt. Hon använder färg för att ge uttryck för den lycka hon vill dela med världen.
Provokation
Structured around the theme of the city as a machinery of the present time, Comforting the machine synthesised and gave its audience a tight and poignant grasp of truths in the raw. In preparation for the exhibition, the ten artists were also invited to submit something the curators called “Provocations”. The provocation to each artist was a task to expand themselves beyond the walls of the gallery by mapping traces of their work in the region, in history and the future, and to collate them as a string of continuations.
Provokation bild
Provokation text (engelska)
I present ‘A Journey of Journeys’ an audio piece I made for Raumdeuter Radio that explores two journeys through the lens of bus 50 that goes between the Korsvägen and Frölunda Torg route (Gothenburg), and a taxi ride to Soweto (South Africa) from Johannesburg CBD. I explore the legacies of segregation and the way cultural and societal expectations/norms enforce a way of being on public transport. From how we pay the fare, sitting arrangement, architectural surrounding and the noise levels. The trip to and from Frölunda Torg feels a little too familiar. Crossing highways, lavish neighbourhoods, fields of nothingness, construction sites. It reminds me of home. Both ends of the ride, literally worlds apart, bring questions of displacement, history, equality, safety, ethnicity and culture.
http://www.raumdeuterradio.com/
https://open.spotify.com/track/1arpqzVhFo6JraWdGjE3sq?si=1d9fe9615b274284